POGAJANJA V LETU 2012 O PREDLOGU ZPIZ-2 – POKOJNINSKA REFORMA NA POPRAVNEM IZPITU:

Natisni

 

POROČILO O REZULTATIH TRISTRANSKIH POGAJANJ MED VLADO, DELODAJALSKIMI ORGANIZACIJAMI IN SINDIKATI O PREDLOGU ZAKONA O POKOJNINSKEM IN INVALIDSKEM ZAVAROVANJU - ZPIZ-2, SEPTEMBER - DECEMBER 2012:

 

 

Spoštovane članice in člani sindikatov, povezanih v ZSSS!

 

V ponedeljek, 3. 12. 2012 so se zaključila tristranska pogajanja med vlado, delodajalskimi organizacijami in sindikalnimi zvezami in konfederacijami o predlogu zakona o pokojninskem in invalidskem zavarovanju (s kratico ZPIZ-2). Želimo vas obvestiti o najpomembnejših rezultatih teh pogajanj. Ker nam ni uspelo zapreti vsaj dveh na pogajanjih odprtih vprašanj (višina pokojnin in prehodno obdobje), na koncu ni bilo pripravljenosti za hitri podpis dogovora o usklajenosti. Smo pa sindikati pripravili seznam vsega, o čemer je na pogajanjih tekla beseda, a se je nanašalo na druge zakone. Seveda gre predvsem za vse, kar je nujno za polnjenje pokojninske blagajne in omogoča ljudem, da najdejo delo. Nočemo, da gre v pozabo in zato smo ministru predlagali, da vse to v naslednjih tednih vnesemo v socialni sporazum/dogovor. Kar je bilo na pogajanjih doseženo, je minister v obliki amandmajev na predlog ZPIZ-2 vložil v Državni zbor RS. V torek, 4. 12. 2012 je ta potrdil amandmirani ZPIZ-2.  

 

Vlada je v predlog ZPIZ-2 že septembra 2012 vgradila ključno zahtevo ZSSS iz pogajanj leta 2010 o na referendumu zavrnjenem ZPIZ-2, da mora biti 40 let čiste pokojninske dobe brez dokupov dovolj za starostno pokojnino brez malusov. Toda, da bi reforma postala znosnejša, smo zaradi predlaganega dviga splošne upokojitvene starosti sklenili nanjo zahtevati dodatne olajšave. Pogajali smo se tudi za dostojne pokojnine. Za polnih 40 let pokojninske dobe je namreč zajamčena višina pokojnine zgolj še 439 €! Večina upokojencev prejema pokojnino nižjo od 613 €! Nizke pokojnine težko preprečijo revščino upokojencev.

 

Pogajanja so potekala od septembra do decembra 2012 pod vtisom zaskrbljujočega padanja bruto domačega proizvoda, visokega števila brezposelnih in napovedi o skokovitem naraščanju števila upokojencev iz najbolj številčnih generacij, rojenih po drugi svetovni vojni. V Sloveniji z 2 milijonoma prebivalcev je letos že 593.000 upokojencev. Na enega upokojenca je zgolj še 1,5 zavarovanca, ki mora s prispevki od svoje plače zagotoviti denar za pokojnine. Zaradi gospodarske krize pa baje prav za pokojnine zmanjkuje dodatnega proračunskega denarja.

 

Pokojninske reforme na pogajanjih nismo mogli preprečiti. Smo pa dosegli, da bodo upokojitveni pogoji ugodnejši od sprva predlaganih.  Uspeli smo zvišati olajšave na upokojitveni starosti 60 in 65 let. Posebej dragocena je olajšava na račun zavarovalne dobe žensk in moških pred njihovim 18. rojstnim dnevom. Zaradi nje tistim, ki so se zaposlili že kot najstniki, ne bo treba delati za starostno pokojnino bistveno dlje kot po ZPIZ-1. Po junija 2011 na referendumu zavrnjenem ZPIZ-2 bi namreč morali delati tudi do 45 let.

 

Po lani na referendumu zavrnjenem ZPIZ-2 se bi moški namreč smel starostno upokojiti nič prej kot pri starosti 60 let (olajšav ni bilo) v kombinaciji z najmanj 43 leti čiste pokojninske dobe brez dokupov. Po letošnjih pogajanjih se bo mogel upokojiti že po najmanj 40 letih čiste pokojninske dobe brez dokupov v kombinaciji z na račun olajšav znižani starosti s 60 let na največ 58 let. Na katere olajšave sme računati moški? Uveljavlja lahko olajšavo na račun dveh tretjin obveznega vojaškega roka in na račun vse zavarovalne dobe pred svojim 18. rojstnim dnevom. Pogojno sme uveljaviti celo olajšavo na otroke.

 

Po lani na referendumu zavrnjenem ZPIZ-2 se bi smela ženska najprej upokojiti pri starosti 58 let (olajšav ni bilo) v kombinaciji z najmanj 41 let čiste pokojninske dobe brez dokupa. Po letošnjih pogajanjih se bo leta 2013 smela upokojiti pri čisti pokojninski dobi brez dokupov 38 let in 4 mesece (v prehodnem obdobju do 2019 postopoma dvig na  40 let) v kombinaciji z na račun olajšav znižani starosti s 60 na največ 57 oziroma 56 let. Na katere olajšave sme računati ženska? Uveljavlja lahko olajšavo na račun vse zavarovalne dobe pred 18. rojstnim dnevom in na otroke. Za enega otroka znaša olajšava 6 mesecev, za dva 16 mesecev, za tri 26 mesecev, za štiri 36 mesecev in za pet otrok 48 mesecev.

 

Uspelo se nam je pogoditi tudi za olajšave na upokojitveno starost 65 let, ki velja za tiste, ki nikoli ne dosežejo 40 let pokojninske dobe. Najpogosteje se to dogaja tistim, ki so se dolgo šolali. V kombinaciji z vsaj 38 let (neuspešno smo predlagali 30 let) čiste pokojninske dobe brez dokupov bo mogoče olajšave uveljavljati na račun otrok do starosti največ 61 let in na račun vojaškega roka do starosti največ 63 let. Ne pozabimo še na prehodno obdobje, v katerem se bodo tisti brez dopolnjenih 40 let pokojninske dobe še vedno lahko upokojevali pri starosti 63,6 oziroma 61,6 let v kombinaciji z vsaj 20 let pokojninske dobe (ti dve starosti se v prehodnem obdobju postopoma dvigata po 6 mesecev na leto). Na pogajanjih smo sicer neuspešno predlagali drugačna prehodna obdobja, da se položaj tistih brez 40 let pokojninske dobe ne bi preveč spremenil. To je prva pomembna neusklajena točka pogajanj.

 

Tisoči brezposelnih na zavodu za zaposlovanje prijavljenih na dan 31. 12. 2012, ki bodo upokojitvene pogoje po ZPIZ-1 dopolnili v času trajanja pravic iz zavarovanja za primer brezposelnosti, se bodo na podlagi naših pogajalskih zahtev mogli upokojiti po ZPIZ-1 tudi po začetku veljave ZPIZ-2. Največ klicev na pomoč smo namreč med pogajanji prejeli prav od njih.

 

Pogodili smo se za bistveno izboljšanje pravic zavarovancev obveznega dodatnega pokojninskega zavarovanja, ki je pred 11 leti nadomestilo nekdanjo beneficirano delovno dobo. Po novem se bo to zavarovanje imenovalo poklicno zavarovanje. Proračun bo pokrival razliko do polne višine poklicne pokojnine tistim, ki jim ne bo uspelo privarčevati na svojem osebnem pokojninskem računu dovolj sredstev za poklicno pokojnino v višini vsaj 90 % starostne pokojnine za enako pokojninsko dobo. V naslednjih letih se bo zaradi tega lahko poklicno upokojilo na tisoče delavcev na najtežjih delovnih mestih. Brez tega pa bi bili prisiljeni, da svoje delo podaljšajo kar za nekaj let.

 

Novost, ki jo prinaša ZPIZ-2, bo sprememba odmernega odstotka pri odmeri pokojnine od pokojninske osnove. V preteklih letih so številni novi upokojenci protestirali zaradi valorizacijskega količnika v ZPIZ-1, ki je razvrednotil na videz visoko odmero. Izražal je namreč nižanje pokojnin zaradi interventnega proračunskega omejevanja usklajevanja pokojnin v preteklih letih. V letu 2012 ta količnik znaša le še 0,732.  ZPIZ-2 ga končno odpravlja in omejitve usklajevanja zato ne bodo več dodatno nižale ravni pokojnin. Da bi ga odpravili, je bila dosedanja bruto lestvica nadomeščena z neto odmerno lestvico. Zaradi tega pa končni znesek odmerjene pokojnine zanesljivo ne bo  prav nič drugačen. Za 40 let pokojninske dobe je za ženske na primer bruto odmera 82,0 % množeno z 0,732 isto kot 60,25 % neto. Neto lestvico vsi pozdravljajo, ker odpravlja zablode, kakšne pokojnine nas v resnici čakajo. Odmera za 40 let za moške pa je zgolj 57,25 %. Da niso bili sprejeti naši predlogi za zvišanje nad 60 % niti v prehodnem obdobju, ostaja pomembna neusklajena točka.

 

Ker so pokojnine prenizke predvsem zaradi proračunskega omejevanja njihovega usklajevanja v preteklih letih, smo na pogajanjih zahtevali njihovo zvišanje. ZSSS je pripravila predlog preračuna bruto lestvice v neto, ki bi najmanj izničil znižanje pokojnin vsaj iz zadnjih dveh let. Predlagali smo tudi njihovo dodatno postopno zviševanje na podlagi izjemnih uskladitev v letih s pozitivno rastjo BDP. Zaradi proračunskega varčevanja nam ni uspelo. Uspelo pa se nam je pogoditi vsaj za skrajšano obdobje za odmero pokojninske osnove in štetje v pokojninsko osnovo polne plače namesto nižjega nadomestila za čas odsotnosti z dela. S sklicevanjem na prehodno obdobje po ZPIZ-1 smo za ženske v prehodnem obdobju do leta 2019 precej izboljšali odmero pokojnine za prvih 40 let pokojninske dobe. Ni pa nam uspelo, da bi jo v enaki meri izboljšali tudi za moške (že omenjena pomembnejša neusklajena točka na pogajanjih). Namesto tega smo morali sprejeti ponujene visoke trajne bonuse na odmero za 41., 42. in 43. leto pokojninske dobe (za ženske do leta 2019 tudi za 39. in 40. leto)! Za vsake dodatne 3 mesece (kar je ugodno) nad 40 let dobe se bo odmera povišala za 1 % oziroma za leto podaljšanja za kar 4 % (neto odmera za 1 leto je sicer zgolj 1,25 %). To pomeni, da bo možno za tri podaljšana leta dela iztržiti odmero, za kakršno bi sicer bilo treba delati skoraj 10 let! In ne le to! Kdor bo prostovoljno podaljšal delo, bo od pokojninskega zavoda do najdlje svojega 65. leta starosti prejemal kar 20 % svoje pokojnine kot dodatek k plači. Imel bo torej bistveno več denarja v žepu tako pred kot po upokojitvi. ZSSS je na pogajanjih namreč zagovarjala stališče, da je treba dvig dejanske upokojitvene starosti treba doseči z nagradami in ne s kaznimi pri višini pokojnine.

 

Pogajali smo se tudi za boljše usklajevanje pokojnin. Dosegli smo, da se, prvič, uskladijo z najmanj 50 % inflacije, da bo, drugič, uskladitev v obsegu 50 mio € že v letu 2013 in da bo, tretjič, izredna uskladitev pokojnin vsako leto s pozitivno rastjo BDP ali če bo rast pokojnin dve leti zapored nižja od inflacije. Zaradi proračunskega varčevanja nam ni uspelo več.

 

Sindikat na pogajanjih uspe, kadar delavci njegove zahteve podprejo na demonstracijah ali stavki.

Pogajalci se zato zahvaljujemo vsem, ki ste ojačili naše pogajalske zahteve na demonstracijah 17. 11. 2012 v Ljubljani!

 

Lučka Böhm, izvršna sekretarka P ZSSS, pogajalka za ZSSS

 

---------------------------------------------------------------------------------------------

 

PREDSTAVITEV PREDLOGA ZAKONA O POKOJNINSKEM IN INVALIDSKEM ZAVAROVANJU (ZPIZ-2), O KATEREM POTEKAJO POGAJANJA POGAJALSKE SKUPINE ESS:

 

Zakon o pokojninskem in invalidskem zavarovanju (ZPIZ-2) - sprejet na DZ RS 4. 12. 2012

 

Shemtičen prikaz upokojitvenih pogojev v ZPIZ-2 za starostno in predčasno upokojitev

 

Sklop vsebinskih vprašanj v ZPIZ-2, o katerih se ZSSS želi pogajati, ki so bile 21. 9. 2012 posredovane ministru za delo

 

Shematičen prikaz upokojitvenih pogojev v pokojninski reformi, zavrnjeni leta 2011 

 

 

 

 

 

facebook rss eng
Pasica